Tuesday, November 30, 2010

Abah , jaga kesihatan ya


Assalamualaikum semua , jika kawan-kawan mengikuti entri-entri yang lama , saya ada ceritakan tentang abah . Abah aku mempunyai penyakit . Penyakit gout .

Apa itu gout ?
/2009, 1:23 am
Perkataan GOUT diambil dari perkataan LATIN yang membawa maksud SETITIS. Ia merupakan salah 1 bentuk ARTHRITIS yang disebabkan oleh hablur-hablur asid urik yang terkumpul di sendi. penyakit ini selalunya dihidapi oleh kebanyakan lelaki yang berusia 30 tahun ke atas, namun begitu perempuan yg MENOPAUS juga mempunyai risiko, walaupun ianya tidaklah sebesar kaum LELAKI...

Hati siapa yang tidak tersentuh jika melihat abah hanya terbaring di katil ketika gout menyerang . Kadangkala abah menjerit kerana kesakitan yang amat sangat . Kaki tidak boleh digerakkan . Mahu buang air pun perlu daripada katil kerana sukar untuk ke bilik air . Memang sedih apabila perlu melihat abah menanggung derita .
Abah perlu ke klinik jika gout menyerang , insyaallah boleh pulih seperti sediakala dan itu amat menggembirakan hati kami sekeluarga .

Aku tak biasa melihat abah terbaring lesu di katil . Aku tak biasa melihat abah tidur sepanjang hari . Aku tidak biasa jika seharian tidak mendengar suara abah . Apalagi abah pernah dimasukkan ke hospital . Badan abah semakin susut . Ketika melawat hospital ketika itu , hati kami semua sangat sedih . Selalunya di rumah akan nampak kelibat abah menguruskan halaman rumah , menyiram bunga dan membaja tanaman . Lazimnya , abah jugalah yang menyidai pakaian dan menyapu sampah biarpun mempunyai enam anak gadis . Abah memang seorang yang rajin .

Abah memang seorang yang pendiam . Membuka mulut untuk berbicara hanya pada perkara yang perlu . Penyakit gout yang abah alami memerlukan abah untuk menjaga pemakanannya . Masakan ma juga sekarang tidak lagi seperti dulu kerana perlu memikirkan kesihatan abah . Abah sudah tidak boleh menjamah laksa , mee , makanan laut , sayuran sejuk , ikan bilis , kekacang , pulut dan macam-macam lagi . Sudahlah semua itu memang kegemaran abah . Kasihan abah . Namun untuk kesihatan , abah perlu menjaga pantang dalam pemakanan dan insyaallah gout tidak akan menyerang abah .

Aku harap sangat abah akan lebih menjaga pemakanan demi menjamin kesihatannya . Aku dan keluarga tidak sanggup melihat keperitan yang abah alami ketika sakit . Tidak boleh bergerak sama sekali . La sayang abah :)



Photobucket

14 comments:

Jey Yusuff said...

hope ayah awak cepat sembuh

titirara said...

Tira pun doakan abah kite sehat kan kak jila :)
Sedih bace entry kamu .
Skrang pun abah tengah sakit .
Rasa nak je pelok cium abah sekarang jugak :')

Masrini Karim said...

dik..wish ur abah get well as soon as posible..kena jaga makan..especialy daging merah..kena rajin urut abah..like my mom..she suffer to diabetes n hbp..n sekarang tgn ea dah mula kebas..akak ari2 kena rajin urut..bg anggota gerak..cubelah ya..

KimiCnoL said...

ayh gua pon da penyakit gout..xboleh mkn mknan laut kn kalau xsilap..
JOM BACE ENTRY BARU
"1.Underground Nasyid??"

Ainismaira said...

doakan abah..

Syafiq Rosli said...

sama2 la kite doakan..

mR.sYaH said...

jagalah ayah elok2 yerk...

Amy Syaquena said...

salam adikku sayang...

akak doakan semoaga ayah adik cepat sembuh..kena pantang makan nie..

one2paii said...

sabar erk bai..gua pun doakan yang terbaik untuk abah kita..eehh abah lu,cube belikan ubat tunjuk langit..de bannyak khasiat tuh..pokcik tmpat kerja gua kena gout gak..makan gak ubat tuh..alhamdulillah..elakkn makan kacang2 erk

kakchik@ella said...

abah zieyla kena jaga pemakanan. tu yg paling penting.

nas said...

Owh...baru aku tahu yg ayah ko kene gout...sedih aku dengari nya...
harap2 ayah ko akan cepat sembuh okeh..

p/s template ko dah berubah plak....susunan entri ke kiri ek...hehehe

nazirulhazwan~ said...

semoga pakcik cepat smeboh.untuk
pakcik dapat anak2 nakal cm zieyla ngn tira:P

Amy Syaquena said...

As'salam..

akak datang menziarah adik. semoga sihat2 je ye

yana said...

smoga ayh ziela cpat sembuh..:)

Related Posts with Thumbnails