Sunday, November 14, 2010

TAK KAN MELUPAKANNYA !

Dimarahi guru perkara biasa dalam alam persekolahan . Tapi kalau dimarahi atas sebab yang tidak jelas memang rasa terkilan sangat . Bukanlah bererti aku seseorang yang tidak boleh ditegur , tapi kalau tegur dengan cara baik , apalah salahnya . 


Peristiwa ini telah lama berlalu namun benar-benar meninggalkan bekas di ingatan aku . ketika itu aku masih di tingkatan 1 , mungkin kerana aku sudah biasa dimanjakan guru sejak daripada sekolah rendah maka aku tidak biasa bila dimarahi . Ketika itu aku baru pulang daripada surau , guru english sudah masuk ke dalam kelas . Kebiasaannya kalau ada perkataan yang aku tak faham , aku akan rujuk kamus . Aku tak sepandai orang lain . Tiba-tiba aku ditegur .


Teacher : Awak ni bodoh bangang sangat kenapa ? Mana boleh buka dictionary . Tak dengar ke arahan saya   tadi ?
Aku diam je . Memang aku tak dengar arahan dia sebab aku masuk ke kelas lewat . Minta maaf sangat-sangat , aku selalu berdoa agar dia tidak lagi menjadi guru yang mengajar aku . 


Guru tersebut juga pernah memarahi kawan baik aku sampai kawan aku telah berpindah ke sekolah lain sebab takut . Tahu apa sebabnya . 


Teacher : Kenapa awak baca perlahan sangat ha ? Dah , lepas ni awak tak payah baca dah bila giliran awak . 


Sebagai kawan , aku sangat faham perasaan kawan aku tu . Setiap kali kelas , kami akan disuruh menjawab soalan mengikut giliran , selepas aku giliran kawan aku . Dan setiap kali giliran dialah soalan itu akan di pass kan kepada orang lain . Guru tersebut seperti menganggap kawan aku itu tak wujud langsung dalam kelas tersebut . Memang sedih . Setahun begitu , aku kesian sangat tengok kawan aku tu . Aku kehilangan seorang kawan yang baik . Huhu


P/s : Tegurlah kesalahan dengan cara yang baik :)

Photobucket

16 comments:

zacky ~786~ said...

ishkk mmg truk pn..~
agak2 laa.. xlyak lgsg nk jd cikgu.. klw cm2 la prangai die.. mngong sgguh..

one2paii said...

cikgu camtuh pun ado??ish..xpahtut..x pahtut..xpe2..ti gua jd cikgu lu..gua ajau sastera..gua fail dulu sastera..ti gua ajau lu..leh la lu score A

abdul rasyid..... said...

tensen jadi cikgu tu....

~AtEeN~ said...

ish,ade jugak erk cg mcm tu. klau yer pun nak tegur,tegur lah btol2.

Abdul Khaliq Nazeri said...

aku cakap ngan die pon die buat aku cam tak wujud je haha. siap kate aku kurang ajar lagi.

Nur Azila Ismail said...

@zacky ~786~
huhu . tak taw la kenapa dia anti sangat dgn kelas saya

Nur Azila Ismail said...

@one2paii
haha . ajar sastera ? ok gak tu

Nur Azila Ismail said...

@abdul rasyid.....
hihi . sangat sengal lah

Nur Azila Ismail said...

@~AtEeN~
ada2 . hehe :)

Nor Adrena said...

kak zila...kite tau sape. pnh merasa jugaks..tapi cara lain =)

sembil9n said...

ish...biar betul.... awk lh ngadu3 kt phak atasan.... ish tp bhye gk...... ckgu itu mmbri tekanan kpd student...

whitecappuccino said...

cikgu ni kena belajar lagi...psikologi kot.

titirara said...

Pernah jugak kena marah dengan cikgu . cikgu bi . hehe

Ainismaira said...

Cikgu Melayu, kalau die ajo bi mmg blagak sikit. bkn semua tapi majoriti.. ckp je cikgu tu bangang.. haha..

kobEj0rdan~ said...

abg penah kene marah sbb eja YOU just U jer.haha

abg siap tny die balik, eh??abes tu cmner nak eja YOU??geleng kepala die.haha

nur said...

sepatutnya kene tegur elok2.. psikologi tu.. bukan cikgu2 belajar ke
ALL IN ONE

Related Posts with Thumbnails