Friday, July 8, 2011

BUAT BAIK KENA PILIH ORANG KE ?

Orang kata buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali
Orang kata biar kita buat baik dengan semua orang , jangan pilih orang yang kita nak buat baik .
Ok mari bincang tentang ini .

Berbalik kepada tajuk asal , orang kata kita kena buat baik dengan semua orang . 

A : Aku tak faham . Kau boleh tolong ajar aku ?
B : Aku sibuk la weh , kau mintak tolong orang lain lah .

At the other side , bila ada 'orang lain' minta tolong , boleh pula kau tolong , ajar baik-baik pulak . See ? Kadang-kadang kita tak sedar kita ni memilih dalam menolong orang . Ada orang kita bersungguh-sungguh nak tolong , tapi ada orang yang kita rasa , alahh biarlah dia minta tolong orang lain . 

Kan bagus kalau kita tak macam tu , ilmu elok dikongsi . Sekali kita ajar orang , lebih mudah pelajaran tu kekal dalam ingatan kita . Aku teringin nak ajar orang , kalau aku tahu , memang aku rasa happy giler bila dapat ajar kawan-kawan yang lain . Aku dapat satu kepuasan yang sukar nak digambarkan . Hehe :)

So , janganlah memilih kalau nak kongsi ilmu , ajar je kalau orang tanya . Tak luak pun , dapat pahala lagi tu . :)


0 comments:

Related Posts with Thumbnails