Tuesday, August 23, 2011

RAMADHAN : First time berjauhan :)

Hari ini dah masuk 23 Ramadhan . Dah tak lama lagi kita akan berhari raya .

Tahun ini tahun pertama aku berpuasa jauh daripada keluarga . Kesimpulannya , tahun 2011 di mana umur aku 18 tahun memang aku dapat belajar banyak benda dan pengalaman baru . Yelah , orang kata umur 18 ni sepatutnya dah tahu berdikari , dah tak boleh duduk bawah ketiak mak dah ( bila pulak aku duduk bawah ketiak ma ni ? ) hehe

Baru tahun ini aku tahu susah betul nak manage duit . Duduk sini budget seminggu RM 50 . Tu pun kadang-kadang terlebih budget , yelah makan dah berapa ringgit sehari . Kadang-kadang biar je perut ni berbunyi , mana  boleh layan sangat lapar perut ini . Sekali kaki ini dah melangkah ke kafe , melayang lagi duit ke poket makcik kafe . HAHA . Untung la makcik tu aku hari-hari kena bagi dia duit :)

Duduk matrik , menu harian aku hari-hari nasi putih dengan lauk ayam , sayur tu kadang-kadang ambil , muka aku dah macam ayam dah . =,= Sarapan tak pergi pun . Selalu juga berbunyi perut ni masa dalam lecture hall , tapi buat-buat tak dengar je . Kena save sikit duit ni . 

Padan muka aku . Masa duduk dengan family , tak pernah pun fikir duit nak makan , nak beli buku , nak beli keperluan . Sekarang , rasakan . Selagi aku boleh tahan lapar , aku mesti tahan . Haha . Risau gila tengok duit keluar macam air mengalir pulak kat sini . 

peneman setia saat berbuka di KMPK . :)
Pengalaman berpuasa .
Kalau cerita tentang puasa , first day puasa memang rasa sedih sikit lah , selalu hari-hari makan mak masak . Sekarang hari-hari kena makan makcik kafe masak . Haha . Sahur pula minum air dan makan roti je , kadang tu maggi pun aku tibai . Pedih gak perut ni makan maggi time sahur . Nak wat camne tu je yang ada . Haha . Kadang-kadang tak sahur pun , nasib la perut ni mampu bertahan . Kalau berbuka kat rumah , macam-macam hidangan ada , macam-macam jenis , tapi kat sini , berbuka makan kurma , lepas tu makan nasi . Mana ada kuih-kuih macam ma selalu buat . Oh , really miss my mom's cooking ! Time-time ni la terbayang ayam masak merah ma masak , kari ayam , ayam masak kurma yang ma masak . Perghhh sedap gila .

Walau di mana pun ku berada , keluarga tetap di hati . Hehe :) 
I love you all !  <3

1 comments:

Kalamhati said...

takpe ziela..kutip pengalaman hidup..jgn sedih2 ye..=)

Related Posts with Thumbnails