Friday, July 27, 2012

Jom SEDAPKAN hati wahai Bakal Penghuni PLKN siri 10/2013

Hai hai hai . Alala adik-adik , janganlah bersedih hati kalau terpilih ke PLKN . Awak patut berbangga tau sebab dalam ramai-ramai students Form 5, awak yang bertuah. Hehe :)


Masa aku cek dulu pun punyalah berdoa mintak-mintak tak dapat.Sebenarnya tak kisah pun pergi , tapi yang dikisahkan ialah kalau dapat confirm punyalah kena ejek dengan kawan-kawan. Memang akan kena gelak kaw-kaw punyalah dengan budak yang tak payah pergi. Yeahhhh, thats what happen to me. Dalam geng aku, aku seorang je dapat mesej TAHNIAH tu, kawan lain semua dapat mesej HARAP MAAF . Woooo, mula-mula memang niat nak sorok, tapi mana boleh sorok, lambat laun orang tahu juga aku dapat.

mcm ni la muka aku masa tahu aku dapat. HAHA
Haaaaaaa , habaq hang , bila da bagitahu dorang , memang sakit lah telinga ni kena gelak , kena ucap PADAN MUKA dan macam-macam lagi . SELAMAT JADI HITAM pun ada woi . Agak kurang asam di situ . Sampai pernah satu hari tu kesabaran aku dah beyond the limit , memang kena la kawan aku sorang tu . Hehe . Padan mukaaaaaa! Ejek aku lagi kannn .

Lama-lama , redha je la bila dapat . At least masa aku terisi dengan benda baik ( Fikiran kena positif ye adik-adik ) Ok kat sini aku nak cerita apa yang best yang bakal kau orang alami sendiri nanti :) Oh yeah lupa nak perkenalkan , saya WIRAWATI KOMPENI DELTA , NUR AZILA ISMAIL pelatih KEM SYRUZ , BUKIT MERTAJAM , PULAU PINANG bagi KUMPULAN 1 , SIRI 8/2011 :)

tempat aku dicampak selama 2 bulan 10 hari


Antara perkara yang best :

1)Kau orang akan dapat belajar berdikari , lepas habis sekolah daripada duduk melepak tak tentu hala , baik duduk dalam PLKN , belajar hidup sendiri . Sangat berguna bagi budak sekolah harian , kalau budak sekolah asrama , dorang dah terlebih berdikari , kita ni yang tak pernah jauh daripada keluarga kena rasai pengalaman nie , nanti senang bila dah sambung belajar , takdela macam sesetengah students yang asyik-asyik homesick je , nak ma ayah datang kolej je tiap-tiap minggu , baju pun tak tahu basuh , diri sendiri pun tak tahu nak uruskan . So , this is the good starting point untuk korang ye :)

2)Makan 6 kali sehari . Wahhh ini sangat nikmat . Makanannya pula bukan makanan yang tak sedap , kat kem aku dulu makanan sedap gila. Berat bukannya turun , makin naik ada la . Hehe . Lepas tu , setiap minggu akan ada satu hari yang makanannya best daripada hari biasa . Makanan yang paling sedap kan makanan free. Hehe , ingat senang ke orang nak bagi makanan free ? Bukan sehari , tapi dekat 3 bulan tau :D

tray makanan ini akan setia menemani korang . HAHA .
3)Dapat banyak barang free . Memang la baju-baju tu kita pakai time tu je . Tapi keseronokan tu tetap terasa bila semuanya free , baru pulak tu . Memang banyak gila dapat . :D Sangat memudahkan kehidupan kat sana. Tak pernah lak sampai takde baju nak pakai . Korang dah terasa seronok ke belum ? 

4)Dapat kawan baru . Yang ni serius best . Nanti akan dibahagikan kepada 4 kompeni . Setiap kompeni ada 2 dorm , dalam satu dorm tu ada Melayu , Cina , India . Jadi , masa inilah korang akan bergaul tak kira bangsa dan pasti akan rasa seronok sebab dapat ramai kawan baru . Mula-mula memang kekok sikit lama-lama satu PLKN tu korang punya kawan tau .  Percaya la . Percaya la . HEHE

kawan-kawan Dorm , baru kawan dalam dorm nie . hehe
5)Dapat kenal dengan jurulatih yang best-best. Semua jurulatih best , kalau korang pandai rapat dengan dorang , memang PLKN jadi makin syok . Diorang semua sporting-sporting walaupun ada yang muka macam garang tapi sebenarnya semua baik-baik :)

yang baju hitam tu jurulatih feveret :D

antara jurulatih perempuan yang best sgt

6)Modul yang menyeronokkan . Dalam PLKN ada macam-macam aktiviti yang korang boleh buat , yang mungkin korang takkan dapat buat kat luar , modul-modul yang disediakan dapat membina daya ketahanan diri , semangat setia kawan , meningkatkan keyakinan diri yang kita mampu buat macam-macam benda . Ada juga modul untuk membiasakan diri kita dengan alam pekerjaan , siap ada sesi temu duga lagi tau . Modul untuk membina semangat cinta akan negara pun ada . Confirm korang akan bertambah sayang dengan negara :)

kawad , confirm lah ada :D
7)Dapat buat khidmat masyarakat. Masa ni best gila korang akan sama-sama bantu masyarakat. Masa aku dulu, kena buat kerja dekat satu kawasan perumahan, lepastu tolong cat surau. Sampai aku tercat baju sendiri. HAHA

8)Dapat pergi perkhemahan luar. Ni bukan macam kem biasa tau . Korang akan jadi macam askar yang real punya . Memang tak sempat la hai nak goyang kaki masa ni sebab packed gile jadual masa ni . Korang akan rasa nak pengsan tapi itu lah pengalaman . Korang akan bina negara korang sendiri . Tapi aku tak pasti lah semua kem ke buat macam ni tapi kem aku buat macam ni . Korang akan terpaksa menempuh 8 halangan . Ada yang susah , ada yang senang , ada yang menakutkan . Kebanyakannya kena panjat-panjat lah . Hehe tapi serius syok . Malamnya pula korang akan alami sendiri kesusahan macam mana orang dulu nak merdeka . Korang kena bina benteng negara korang dan jangan bagi orang luar masuk . Time ni , korang akan kena berdiri lebih daripada 8 jam . Exausted gila lahhhh tapi enjoyy
briefing sebelum aktiviti bermula

budak cina punya kulit dah macam melayu . hehe

tgk muka , sedaya upaya mempertahan negara

sempat sengih lagi tu . haha

baru sampai ke tapak perkhemahan
9)Dapat menembak. Yang nie best . Tembak guna M16 . Kena pegi tempat menembak tu , kena jalan jauh gila . Fuhhh letih tapi sambil jalan sambil nyanyi . Syiokkk walaupun panas gila . Bila da masuk beberapa minggu korang dah takkan hairan dah dengan panas . Hehe alaaaa nanti kulit korang jadi macam biasa balik . Trust me . Hitam kejap je ^,^

10)Haaa , yang ni kat KEM SYRUZ je dapat . Handphone tak dirampas . Hehe kat kem lain aku tak tahu , tapi kem aku memang terbaik . Korang boleh simpan sendiri fon korang . Bergantung kepada komanden kem korang , komanden kem aku best . Tiap minggu ada karaoke , ada boleh pakai bebas . Macam-macam lagi yang best . Jadi sape dapat kem syruz memang beruntung sangat-sangat !

pemenang pakaian kreatif sempena karnival sukan

apek-apek jadi amoi maaa

semua kena buang rasa malu . ahaha

The conclusion is , PLKN memang best , mind set kita sebelum masuk dan selepas habis confirm lain ! Tanyalah dekat semua bekas peserta confirm dorang akan kata PLKN best dan tak rugi kalau pergi . Siapa yang tak pergi tu yang rugi sebenarnya :p Jadi adik-adik , fokus SPM dulu dan siapa yang terpilih untuk kumpulan 1 nanti , selamat berkhidmat untuk negara !

tgk , tak hitam kan ? tak kan ? haha (sedapkan hati)


14 comments:

Norgadis Labuan said...

Salam, kad raya utkmu

http://norgadis.blogspot.com/2012/08/selamat-hari-raya-2012.html

EyraHunny said...

wauuw... macam best jerr.... rsa bertuah la plak sebab terpilih jdi peserta PLKN....

EyraHunny said...

wauuw... macam seronok jerr.... rasa excited la plak nak g PLKN thun depan... =)

Http//Eyrahunnysicomotmanje.blogspot.com

EyraHunny said...

menariknye PLKN....^^

bobo comel said...

salam , nak tanye awak pergi ni siri 8 nieh bulan bape ? saya dapat pergi siri 1o /2013 . serius cuak pulak rase but nak tanye kalau siri 1o rase-2 bulan bape kna pergi . bofie cakap mybe dapat hujung tahun depan betul ke ?

bobo comel said...

salam , nak tanye awak pergi PLKN nie siri 8 kan , awk pergi bulan bape ? cozz saye dapat siri 10 /2013 . cuak pun ade, bofie ckp mybe hujung tahun depan masuk bub saye siri 10. betul ke . btw rase-2 siri 10 ,bulan bape ea ?

Nur Azila Ismail said...

@bobo comel terbahagi 3 , sama ada awk kumpulan 1 , 2 , atau 3 , sy dlu kumpulan 1 , masuk awal bulan 1 :)

Rosya said...

Terima kasih atas kata-2 semangat awak . Rasa lega sikit , oh , by the way , saya terpilih untuk Siri 10/2013. Kumpulan ke Berapa still tak tau lagi . Tp , doakan saya yee :) . Hope Saya dpat merasai pengalaman yg terbaik dan terindah . :)

Anonymous said...

terima kasih atas info saudara . sy amat bertuah ,krna saya diterima m'suk PLKN , tak sabar menunggu keputusan dari PLKN ,, saya terpilih untuk siri 10/2013 ,tpi saya tak tw kumpulan apa yg saya akan terpilih ..
redha je lah :D hehehehhe...
apa2 pun Thank you atas info saudara
(Perantau Maut) :D

atul aieda said...

huhh ! baca entry awk nihh macam best jee plkn tapi nervous lah pulak . haha ! saya terpilih untuk siri 1 2013 :/

anna diana said...

assalammualaikum.
saye dpt plkn siri 10/13 kumplan stu.
nk tau ktne,kt kem akk la,kem syruz.hrap dpt buat yg tbaek!

Arechik Shuichi said...

saye dapat plkn siri 10/2013...saye suke kalau pergi sebab saye suke aktiviti lasak...tapi yang saye tak suke ialah botak...sebab dalam geng saye dan dalam kelas saye,,saye sorang je budak lelaki yang kena plkn...diaorang asyik ejek saya..diaorang selalu cakap hitam lah kau,,botak lah kau...kata2 diorang tu buat saye lemah semangat...tapi lepas baca blog abang ni hati saye rasa sedap pulak...terima kasih sebab sedapkan hati saya...

Arechik Shuichi said...

saya dapat plkn siri 10/2013...saya sekarang ni aayik beefikir 50/50...saya nak pegi sebab saya suka aktiviti lasak...saya taknak pergi pulak sebab saya tak suka botak dan hitam...dalam geng saya dan dalam kelas saya,,saya sorang je budak lelaki yang terpilih...kawan2 saya selalu ejek saya...diaorang selali cakap hitam lah kau,,botak lah kau...kata2 diaorang buat saya lemah semangat...tapi lepas baca blog ni baru hati saya sedap...terima kasih sebab sedapkan hati saya...saya kenal awak lebih mendalam lagi...add saya di facebook (arechik shuichi)...

Anonymous said...

Saya dapat Kem Syruz jugak . Seriously , rasanye kem ni yang paling best !! :)

Related Posts with Thumbnails