Monday, November 19, 2012

Apa Kaitan Lagu dengan Emosi kita?

Assalamualaikum , setiap orang ada genre lagu yang diminati , kalau saya , saya suka lagu slow , lagu rancak pun suka juga tapi semuanya bergantung pada mood ataupun apa yang saya tengah rasa pada waktu tu . Saya suka dengar melodi sesuatu lagu tu , lepas tu saya akan hayati lirik dia dan kalau kena dengan diri saya , memang saya akan suka :)

Saya tak minat cuma pada artis tersebut , tapi saya akan suka lagu tu sendiri , maksudnya walaupun saya tak suka artis tu , kalau lagu dia best , saya layan jer :)

Kalau saya tengah sedih , saya suka dengar lagu sedih , yang kena dengan emosi saya . Mungkin ada orang kata , eh kalau sedih , dengar lah lagu rancak , kalau dengar lagu sedih , lagi lah sedih . Sebenarnya bagi saya , lagu ni umpama teman saat saya sedih , jadi dengan lirik yang kena dengan situasi yang dialami , tu lah yang best dan satu hiburan bagi saya :) Yelah , lain orang lain pendapat dan citarasa kan ? :)

salah satu band yang saya suka sangat :)
Kalau nak kata saya ni jiwang , memang ya . Saya suka dengar lagu slow , contohnya lagu 6ixth Sense , Anuar Zain , Nubhan , Akim , lagu-lagu daripada Indonesia pun banyak betul yang saya suka . Sebab kebanyakan lagu Indon ni betul-betul kena dengan jiwa saya , lagu melayu pun banyak yang best .

English songs ? Mestilah layan juga , kalau saya dah suka satu-satu lagu ni , saya akan pastikan lagu tu ada dalam phone saya . Selalunya kalau dengar lagu , saya akan skip skip , sebab suka dengar lagu yang sesuai dengan emosi saya :) Korea songs ? Layan juga , selalunya adik dan kakak saya yang akan perkenalkan lagu-lagu best kepada saya sebab saya ni mana lah tahu sangat tentang lagu-lagu baru ni :)

Jadi saya rasa lagu dan emosi memang ada kaitan secara tak langsung , telinga kita akan lebih suka untuk mendengar lagu yang berkaitan dengan emosi kita pada saat itu . So , apa lagu yang anda suka ? Tentu ada cerita di sebalik lagu tersebut kan :)

p/s : awak yang baca ni suka lagu apa? :)

1 comments:

aien Ayin said...

6ixth sense pn my fav! suke lagu2 yg manusia putih (adi) compose jgak..:)

Related Posts with Thumbnails